Programma’s

Patricia, zwarte jas,boom mrt 2014Patricia Verhagen weet met haar optredens het meest verwende publiek te boeien. Haar solo-optredens hebben los van de muzikale perfectie vaak een extra dimensie door een intelligente thematische aanpak en de inzet van visuele middelen.

RECITALS • Traditioneel, maar niet ouderwets: een afwisselend programma met werken van Haydn en Mozart, Chopin en Rachmaninoff, Turina en de Falla.

• Frans programma “L’eau et le vent” met werken van Debussy, Ravel en Fauré uitgevoerd op een moderne vleugel of een Erard of Pleyel uit die tijd, desgewenst toegelicht met beelden van impressionistische schilderijen.

SPECIALE PROGRAMMA’S • De ontwikkeling van de wals en de tango. Dit programma schetst de ontwikkeling van de wals en de tango in de pianomuziek. Beide dansen werden toen ze voor het eerst gespeeld en gedanst werden verguisd: te ordinair! Inmiddels zijn beide dansen niet meer weg te denken uit zowel de muzikale als de danswereld, ze zijn nu immens populair! Voor de pauze wordt de geschiedenis van de wals geschetst en hoort u het stempel dat diverse componisten vanuit hun eigen cultuur en klankbeeld op deze muziekvorm hebben gedrukt. Walsen van Mozart, Schubert, Chopin, Brahms, Glinka, Grovlez, Turina, Gershwin en de Curaçaose componisten Palm en Capriles worden ten gehore gebracht. Na de pauze wordt de tango belicht: van de oorspronkelijke Argentijnse tango tot de tango nuevo van Piazolla. Een Tango Milonga en een Habanera illustreren de ritmische oorsprong van de tango. Verder worden tango’s gespeeld van de Braziliaanse componist Nazareth waarin Portugese invloeden te horen zijn, van de Spaanse componisten Albeniz en Turina en de Amerikaanse componist Carpenter.

• Bréville-programma: de solosonate, altviool-piano-sonate en zeven schetsen voor piano solo. Pierre Onfroy de Bréville (1861-1949) is een in vergetelheid geraakte componist die prachtige muziek heeft geschreven waarin de invloed van zijn leermeester César Franck maar ook die van zijn tijdgenoot Claude Debussy duidelijk te horen is. Hij is later zijn eigen weg gegaan, hetgeen een boeiend en afwisselend dramatisch-lyrisch oeuvre opgeleverd heeft. Zijn pianowerken, de altviool-piano en cello-piano sonate zijn daar prachtige voorbeelden van. Met de mogelijkheid van een uitvoering op een Erard, een Franse vleugel van rond 1900, krijgt dit programma een authentieke sfeer die het publiek muzikaal terugvoert naar de dagen van Bréville.